IK BEN VERSLAAFD, HOE GA IK ER MEE OM.......

 

IK BEN VERSLAAFD, HOE GA IK ER MEE OM….

1. Ik erken dat ik werd geleefd en ongezonde beslissingen nam gestuurd door iets waar ik machteloos tegenover stond. Ik erken dat ik mijn gedrag niet meer in de hand had. Mijn gezondheid liep gevaar!

16 september 2017 erkende ik dat ik machteloos stond t.o.v. drugs en redbull gebruik. Voor deze dag wist ik niet dat redbull ook verslavend is. Ook al dronk ik zo een 17 blikjes per dag. Onbewust had ik veel lichamelijke klachten zoals:
Hartkloppingen, spierspanningen, stemmingswisselingen, hoge agressiviteit, hoofdpijn, gewichtstoename, veel tandproblemen. Ik zorgde slecht voor mezelf, mijn leven draaide steeds meer om gebruik, en steeds minder om mijzelf en alles en iedereen om mij heen. Ik dacht dat ik alles zelf wel wist en alles alleen kon doen.

2. Ik ben erachter gekomen dat ik door een gezonde relatie met mezelf en verbondenheid met anderen en door hoop en vertrouwen te koesteren weer gezonde beslissingen kan nemen.

Door Ton leerde ik dat ik door een gezonde relatie met mezelf en verbondenheid met anderen, hoop, moed en vertrouwen weer gezonde beslissingen kan nemen. Ik werd open en eerlijk naar mijzelf en anderen en bereidwillig om aan mijzelf te werken. Ik ben Meetings gaan bezoeken, werk aan de 12 stappen waardoor ik steeds beter kan omgaan met mijn gedrag en gebruik. Door de trainingen bij Ton wordt ik fysiek en mentaal sterker en leer ik om positiever in het leven te staan.

3. Omdat ik daar (stap2) achter gekomen ben kies ik ervoor om actief die verbondenheid aan te gaan (hulp te vragen, hulp te aanvaarden, kwetsbaar opstellen, naar je lichaam luisteren etc.) in het vertrouwen dat ik me alleen hoef te richten op het proces omdat de uitkomst wel goed zal komen.

Door verbondenheid aan te gaan leer ik om hulp te vragen, mij kwetsbaar op te stellen en beter naar mijn lichaam te luisteren. Ik kan het niet alleen en hoef het nooit meer alleen te doen. hulp vragen heb ik nog steeds moeite mee, maar wel wetende dat het mij vaak helpt als ik hulp vraag.

4. Ik maak een balans op van hoe ik met mezelf en anderen ben omgegaan betreffende gezondheid en wat er in mij leeft dat mij helpt of hindert.

Door een balans op te maken van hoe ik met mezelf en anderen ben omgegaan betreffende gezondheid en wat er in mij leeft of hindert kwam ik erachter hoe ik naar mijzelf en anderen was. Ik zag in dat mijn gedrag ongepast en egoïstisch was.

5. Ik deel die balans uit stap 4 in vertrouwen op aan iemand in vertrouwelijkheid met zijn onvoorwaardelijke steun.

Door mij kwetsbaar op te stellen en er met iemand over te praten die ik volledig vertrouw gaf het mij rust en verlichting. Ik hield de dingen niet meer voor mezelf en kon er eerlijk en open over praten met degene die ik hierin vertrouw. Dingen die ik doe herken ik steeds beter en heb mijn gedrag steeds beter in de hand. Ik kwam beter in verbinding te staan met mezelf.

6. Ik maak een lijst van ongezonde gedragspatronen die ik in mijn leven heb en onderzoek hoe ik zover kan komen dat ik deze los kan en wil laten.
Zo leerde ik op een nog betere manier om naar mezelf te kijken en beter met mezelf om te gaan. Ik kom er steeds beter achter wat niet goed voor mij is en hoe ik dit anders moet doen. Ik wil het liefst overal de controle over hebben en vind het erg moeilijk om dingen uit handen te geven waardoor ik zelf niet meer goed weet hoe iets zal lopen. Door de trainingen en gesprekken bij Ton, het aangaan van dingen die ik moeilijk vind tijdens trainingen of nieuwe dingen aan te gaan groei ik hier steeds meer in, word ik minder onzeker en laat hij mij inzien dat ik meer kan dan ik zelf denk en kan ik dingen steeds beter uit handen geven of loslaten.


7. In vertrouwen en in de wetenschap dat ik het alleen niet kan noch hoef te doen laat ik mijn ongezonde gedragspatronen los.

Door dingen anders aan te pakken, vertrouwen in mezelf en anderen te hebben, suggesties op te volgen, te geloven in het programma, aan de 12 stappen te werken en wetende dat ik het echt nooit meer alleen kan en hoef te doen, probeer ik op een gezonde manier met mijn leven om te gaan en mijn ongezonde gedrag los te laten.

8. Ik maak een lijst van iedereen die ik met mijn ongezonde gedrag heb geschaad, inclusief mezelf, en kom in actie om bereid te worden het goed te maken.

Door mijn ongezond gedrag heb ik mezelf maar ook vooral familie en vrienden geschaad. Vrienden en familie zag ik niet meer staan. Ik dacht alleen maar aan mezelf en gebruik. Mijn ouders konden niks meer met mij beginnen, mijn agressiviteit naar hun was erg groot. Ik zonderde me steeds meer van hun af. Contacten met vrienden werden steeds minder. Ik raakte hierdoor ook vrienden kwijt.
Ik had werk, maar bedacht vaak een smoesje om niet te hoeven werken.

9. W aar het kan maak ik het goed met diegenen, en dus ook met mijzelf, die nadeel hebben ondervonden van mijn ongezond gedrag.

Ik zie beter in welk gedrag niet goed voor mij is en probeer dit nu anders te doen en op een gezonde manier toe te passen. Eerst deed ik heel veel uit impuls, nu denk ik steeds beter eerst na voor ik iets zeg of doe. Gevoelens mogen er zijn. Ik ben nu open en eerlijk naar familie en vrienden en onderhoud mijn sociale contacten.

10.Dagelijks maak ik de balans op van hoe ik met mijn gezondheid en die van anderen ben omgegaan en maak zaken direct goed wanneer dat nodig is.

Elke avond schrijf ik op waar ik deze dag  dankbaar voor mag zijn, en bedenk ik voor mijzelf wat ik deze dag anders had kunnen doen. Ik maak fouten, maar van fouten mag en kan ik leren, en door te leren kan ik weer groeien in mijn herstel.

11. Door meditatie en beweging onderhoud ik mijn gezonde relatie met mezelf en leer luisteren naar mijn lijf en blijf ik in contact met wat ik nodig heb om gezond te leven. Door gebed sterk ik mijn vertrouwen. 

Meditatie en gebed heb ik nog moeite mee. Een korte meditatie lukt soms wel en brengt mij innerlijke rust in mijn lichaam. Ton leert mij door beweging te luisteren naar mijn lichaam en gevoel en versterkt mijn vertrouwen in mijzelf en anderen. Door veel te wandelen in de natuur vind ik ook mijn innerlijke rust.

12. Ik pas de uitgangspunten van de 12 stappen toe in alle facetten van mijn leven en ben dienstbaar door ook anderen met mijn ervaring, kracht en hoop te helpen in hun proces.

Door mijn ervaring, kracht, hoop en eerlijkheid te delen met anderenkunnen zij weer hoop, moed en kracht eruit halen en zien ze hoe ik ermee ben omgegaan en kunnen zij leren hoe ze hun gedrag mogelijk kunnen veranderen.

Voordat ik bij Ton begon had ik erg veel moeite om mijzelf open te stellen om bij mijn emoties en gevoel te komen. Door beweging durf ik dit steeds meer te doen en leer ik dichterbij mezelf te komen.

Het werkt als je er aan werkt!